Jag går här i det rena och fina och gör uppror mot Nina Björk!

image38

andra inlägget idag. jo för jag kanske börjar bli bra på det här med att blogga, h3h3h3.
men jag funderar på att bryta min lilla trend med att jag alltid lägger mig för sent och inte orkar fungera dagen efter, och faktiskt gå och lägga mig nu, bums.
men först, lite klagomål/åsikter...


Vi har i uppgift i svenskan att skriva om konsumtion och hållbar utveckling, och har fått ett tillhörande häfte med texter av olika slag, och en grej jag reagerade starkt på var Nina Björks krönika om att "Vi har byggt ett samhälle på skitdrömmar".
Jag tycker hennes uppror är barnsliga. Seriously, hon tycker att det faktum att hon "går i det gamla och trasiga och gör motstånd mot inredningsprogrammen" ska få folk att dra efter andan för det är en sån uppmärksamhetsväckande "politisk motståndshandling". Helt seriöst, hur desperat kan man bli?

Till en viss del förstår jag vart hon vill komma; hon tycker att inredningprogrammen får oss att vilja konsumera mera vilket till slut inte är bra varken för miljön eller för mänskligheten- fine, jag förstår.
Men inredningprogram finns inte bara för att vi ska vilja konsumera mera. Nej, jag som då är inredningsfreak tycker att det är så himla mysigt att sitta och titta, exempelvis en lördagmorgon, på en gammal repris av Äntligen Hemma eller Bygglov. Varför? För att det är så kul att se hur dom bygger om och inreder. Och jag är bara 16 år gammal utan nån plan på att flytta hemifrån inom de närmsta månaderna så jag får inte köpfeber så fort jag ser Martin Timell i tv-rutan, nej, för inredningsprogram är något mysigt, inte ett hot mot mänskligheten!

Slutligen vill jag säga att hennes ovilja att vara "en fräsch mamma till sina fräscha barn och en fräsch hustru åt en deodorantdoftande make" bara är äcklig. Man får inte respekt genom att desperat försöka vara äcklig för icke-konsumtionens skull. Har en varm dusch någonsin skadat någon?

Nej, nu blev det långt i alla fall, har ändå tid att lägga mig i tid.
see yaa bitches !
Trackback