Mina valtips!

Ifall någon lyckats missa det, så vill jag tala om att det är riksdagsval på söndag. Ett väldigt viktigt val, för alla som fyllt 18. Jag tycker att vi är skyldiga att rösta, vi som kan. Själv kunde jag nästan ingenting om politik tills för kanske en månad sedan, då jag började läsa på och bilda mig en egen uppfattning. Jag tänker inte försöka övertyga eller övertala er att rösta på ett visst parti eller välja en viss sida, för det är faktiskt helt upp till var och en. MEN, jag tycker ändå att alla borde:

1. Läsa på. Det handlar om Sverige, landet du bor i, och hur det ska styras. Skiter du i att rösta kan du inte gnälla sen heller. Och OM det skulle vara så att när du läst på inte håller med något parti, rösta blankt. Bättre än att inte rösta alls.

2. Ha en EGEN åsikt. Det är fegt och idiotiskt att rösta som ens föräldrar, bästa kompis eller pojk/flickvän, om man inte håller med deras åsikter, utan gör det för att passa in. Råkar du och din bästa vän ha starkt olika åsikter, håll då ditt val för dig själv. Det finns en anledning till att själva "valceremonin" är så privat. Alla har rätt till en åsikt, men alla har rätt att hålla den för sig själv också.

3. Vara egoistiska. Det är absolut inte ett måste, men ett ganska bra tips om man blir förvirrad över alla olika valfrågor. Tänk utifrån dig själv, vad som gagnar dig och vad du kan få ut av att rösta på ett visst sätt. Skit i vad som är bäst för Sverige, för det kanske inte är det som i längden är bäst för dig.


Dessutom har jag ett fantastiskt tips! Har du lyssnat på debatter och läst om partier hur länge som helst men är ändå osäker? Då finns en väldigt kul och intressant hemsida där man kan sätta ihop sin egen regering i form av sina favoritkaraktärer i TV-serier! Du får svara på olika frågor och sedan sätta in dina favoriter på olika ministerposter, sedan får du veta om du borde rösta vänster eller höger, vad som alltså passar dig bäst.


(klicka på bilden för att komma till sajten, öppnas i ett nytt fönster)

Självklart ska man väl inte låta det här avgöra helt, men det är underhållande och intressant, och jag fick i alla fall en aha-upplevelse. Testa ni med!

Kommentarer
Skrivet av: Sofia

sv. tack så ,mycket!

Skrivet av: Erica

jahaa okej :D va härlgit! ja gud ja stor trivs verkligen! å ja har precis börjat :b



åh ja sjunger de ja kan, hon ja har sång med har lovat mig att hon ska lära mig att growla med! haha galet :D ser verkligen fram emot de. så sjunger ungefär allt som kommer i min väg haha, fast ja kan dock inte sjunga så jätte mörkt ;s

2010-09-16 @ 20:01:54
URL: http://ericahaiko.blogg.se/
Skrivet av: sstephany

svar; tack =]

2010-09-16 @ 21:15:30
URL: http://sstephany.blogg.se/
Skrivet av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv: superkul att du är med :D

2010-09-16 @ 21:16:58
URL: http://vadfanskajagheta.se
Skrivet av: Tobias H

Det här spelar ingen som helst roll för mig... Jag fyller 18 den 16 november... :(

Aja... skulle testa den där hemsidan bara för skojs skull men upptäckte att den enda jag kunde välja på som jag faktiskt ville välja var Chandler Bing!! CHUCK DÅ?! :/ Aja, bra blogg annars, känns inte särskilt aktuell för mig bara med tanke på att jag vet vad jag skulle ha röstat på men inte FÅR!!

2010-09-16 @ 21:47:26
Skrivet av: Embla

Gillar verkligen ditt citat i headern !

2010-09-16 @ 22:14:30
URL: http://givemeall.blogg.se/
Skrivet av: Sannaliten

Svar: Javisst! Det är superkul!



Jo här är det bra också :) Vad gör du idag då?

2010-09-16 @ 22:36:46
URL: http://sannalitens.blogg.se/
Skrivet av: Therese Strömberg

Har startat en tävling nu där du kan vinna två mascaror från FACE. Var gärna med, endast en kommentar behövs för att tävla! :)

2010-09-17 @ 16:34:05
URL: http://theresestromberg.devote.se
Skrivet av: Sannaliten

Svar: Okej, nice! :) Jag gör typ ingenting. Hur mås det idag då? :)

2010-09-17 @ 18:09:33
URL: http://sannalitens.blogg.se/

Din åsikt här:

Du heter:
Stammis?

Din E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback