Eller okej då.

Jag ångrade mig. Självklart ska jag ha en nyårskrönika, och efter det tänkte jag börja med det där som alla bloggare verkar hålla på med just nu, att svara på en personlig fråga varje dag i en månads tid, hur låter det?

2010 har varit ett jättekonstigt år. Det började för min del i Leksand under en fyrverkeriprydd himmel med mitt ex. De första månaderna var helt okej, jag färgade håret helt blont och vi hade några spelningar med bandet, bland annat en musikvideoinspelning. Men när det började närma sig påsk så vände allt.

Först blev vi av med vår trummis, vilket var ett jobbigt beslut men nödvändigt då vi ville olika saker. Strax därefter fick jag mitt hjärta krossat, men jag höll mig stark och tog mig igenom en galen projektvecka som jag verkligen längtar tillbaka till, och som jag förmodligen kommer komma ihåg hela livet. Jag fick chansen att inte bara vara med och skriva manus och regissera hela grejen, utan även bli av med min scenskräck och sjunga den, enligt mig, bästa låten på hela föreställningen. Men projektveckan hann knappt ta slut innan "katastroferna" började avlösa varandra.

Jag tog på mig en lång, bordeuxfärgad balklänning och åkte ensam på balen, och fredagen samma vecka tog jag på mig min studentmössa i kyrkan tillsammans med mina fina estetkompisar, och försökte suga i mig av hela glädjen, men det gick dessvärre inte jättebra. Jag minns tyvärr inte studentveckan som den lyckligaste tiden i mitt liv, även om den var fin på sitt sätt och jag önskar att jag kunnat njuta mer. Men hela jag var uppochnervänd inuti.

Hela försommaren var jag mest bara hemma och deppade. Träffade kompisar, gick ut och dansade bort sorgerna. Själva utgångarna blev oftast väldigt lyckade, mycket tack vare mina fina vänner. I slutet av sommaren skrev jag in mig på körskolan, skaffade mig en skitbra jobbcoach och åkte som vanligt ut med Indigo i skärgården. Så den delen av sommaren var faktiskt riktigt bra.

Sedan kom hösten och jag åkte till Falun titt som tätt, i dimma, och lyssnade på Twilight-soundtrack, plus mindes sommaren med mitt nyvunna intresse - housemusik. Gick ut på spontana promenader och fotade landskapet. Insåg hur mycket jag gillade hösten helt enkelt! Dessutom tröttnade jag på mina slitna blonda längder och klippte av en bit och färgade mörkrött.

November kom och jag började min praktik på dagiset, vilket var ett stort plus. Men november var en svår månad, förmodligen den värsta i mitt liv. Hade en underbar kväll framför mig en fredag, men den blev knappast underbar. Jag drabbades av den värsta ångestattacken jag någonsin varit med om, och den höll i sig som starkast i en vecka, men totalt en hel månad, om inte mer. Första veckan gick jag knappt utanför dörren och fick en panikångestattack när jag till slut gick för att söka hjälp. Fick underbart stöd av hela familjen och min fina vän Natali under den här perioden, hade de inte funnits vet jag inte vad som hade kunnat hända. Men så småningom fick jag experthjälp av en terapeut som jag nu träffar regelbundet, och ångestattackerna är så gott som borta.

December kom och flög iväg nästan lika fort, julstämningen infann sig inte förrän dagen innan julafton och jag var med om en väldigt rolig grej, nämligen Rättviks Lucia! Fick nya vänner och hade otroligt kul i flera veckor, även fast jag inte blev lucia. Men jag är så glad att jag blev nominerad och fick chansen. Sen kom julen som jag firade med familjen som vanligt, födelsedagen firades 4 dagar senare i ett helt dygn med mina närmaste, jag säger bara en sak: if these walls could talk...

Till slut blev det dags för nyår och efter många om och men åkte jag till Hjortnäs bystuga som ligger i en liten by mellan Rättvik och Leksand och firade in det nya året. Många fyrverkerier och en ganska snurrig kväll som slutade riktigt bra och Ninni följde med mig hem, drack pepparkakste och kollade på Vänner i flera timmar innan vi tungt somnade i min säng.
Så såg mitt 2010 ut! Men för att komplettera lite extra bjuder jag på en lista över året och lite bilder!

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Jag tog studenten och började jobba. Plus att jag blev blond, vilket jag aldrig varit förut!

2. Höll du några av dina nyårslöften?
Nej, nyårslöften har aldrig varit min grej så jag hade inte ens några. Men i år ska jag försöka med det!

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej, ingen nära vän i alla fall.

4. Dog någon som stod dig nära?
Ja tyvärr, min halvbror, gammelmorbror och gammelfarmor.

5. Vilka länder besökte du?
Sverige

6. Är det något du saknar år 2010 som du vill ha år 2011?
En positivt känslomässig bergochdalbana.

 

7. Vilket datum från år 2010 kommer du alltid att minnas?
11 juni då jag tog studenten.

8. Vad var din största framgång 2010?
Att jag gick ut skolan med helt okej betyg och började våga mer, speciellt i samband med projektet!

9. Största misstaget?
Att vara för stressad för att leva i nuet. Att jag förmodligen sårat människor genom att inte tala klarspråk.

 

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Jag har nog aldrig varit så sjuk som i år!

11. Bästa köpet?
Min iPod Touch och mobiltelefon förmodligen!

 

12. Vad spenderade du mest pengar på?
Utgång tror jag... Men hallå, man tar bara studenten en gång?

 

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att stå mitt på dansgolvet under stjärnorna (och ibland i regnet) med Natali efter några drinkar och bara släppa allt till tonerna av Swedish House Mafia, Tim Berg och Adrian Lux.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2010?
Sex on fire, Radioactive, The End, Knocked up, Revelry - Kings of Leon

Teenage Crime, Strawberry - Adrian Lux

One - Swedish House Mafia

Bromance, Seek Bromance - Tim Berg

We no speak americano - Yolanda Be Cool & DCUP
Sexy Bitch - Akon ft. David Guetta

 

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Ledsnare tror jag tyvärr...

 

16. Vad önskar du att du gjort mer?
Sökt jobb och kört bil...

18. Hur tillbringade du julen?
Med mamma, lillebror, morbror och Wai!

19. Blev du kär i år?
Jag tror det.

20. Hur många one night stands?
That's a secret I'll never tell!

21. Favoritprogram på TV?
Vänner! Blev verkligen beroende av det ett tag. Men också Sabrina: Tonårshäxan (for old times sake), Sex and the City och liiite One Tree Hill. Men av de som faktiskt går på tv var det Idol 2010, Top Model och Så mycket bättre.

22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av 2010?
Både ja och nej.

23. Bästa boken du läste 2010?
Små citroner gula - Kajsa Ingemarsson

24. Största musikaliska upptäckten?
Housemusik.

25. Något du önskade dig och fick?
Materiellt sätt, allt! Snacka om att jag blivit bortskämd 2010! Men på den abstrakta sidan var det lite sämre.

26. Något du önskade dig men inte fick?
Att folk höll vad de lovade.

27. Årets bästa film?
Om jag säger Eclipse, kommer jag få skit för det sen i så fall..? Jag såg inte så jättemånga filmer 2010 tyvärr, mest gamla i såna fall...

28. Vad gjorde du på din födelsedag 2010?
Blev firad med frukost på sängen, fika på gårdscaféet Södergården och hade folk hemma hela natten och spelade alla möjliga olika spel...

29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mer nu-känsla. Att kunde ha vågat lite mer.

30. Hur skulle du beskriva din stil år 2010?
Lite mer uppdaterad och enligt modet förmodligen. Började faktiskt intressera mig för det på riktigt först 2010.

31. Vad fick dig att må bra?
Fester och uppmärksamhet. Let's be honest.

32. Vilken kändis var du mest sugen på?
I början av året - Eric Saade.
I slutet av året - Olle Hedberg.

33. Vilken politisk debatt engagerade dig mest?
Valet? Är inte alls särskilt politiskt intresserad egentligen, men kände en skyldighet att engagera mig när det väl var dags att rösta första gången.

34. Vem saknade du?
Någon som förstod mig och tog mig på allvar.

35. De bästa nya människorna du träffade?
Min jobbcoach var ett enormt stöd för mig på alla sätt. Och alla dagisbarnen, de förgyller mina dagar!

36. En värdefull läxa du lärt dig i år?
Att man själv är ensam ansvarig för sina handlingar och sin framtid, samt att skitsnack är så jävla onödigt och bara förstör för en själv. Jag har slutat skylla ifrån mig och så gott det går slutat snacka skit. Men kom igen, vem gör INTE det ibland?

37. Citera en sångtext som summerar ditt år?
"I get lost in the night, so high I don't wanna come down"

















Trackback