Att bryta vardagen.

Att bryta vardagen ja. Det är något jag varit väldigt bra på den senaste veckan. Och vilken stor skillnad det gjort, för livskvaliteten rentav! 

Redan förra söndagen vaknade jag med perfekt timing, en kvart innan Vasaloppet skulle starta. Vanligtvis vaknar jag kanske vid tio, går upp halv elva och äter frukost framför teven hur länge som helst. Dagen startar aldrig riktigt, även om det är en skönt avslappnad söndagstillvaro. Men just förra söndagen då, så startade jag teven, tände min ljusslinga vid sängen och bullade upp mig bekvämt för att se Vasaloppsstarten - som jag inte kan minnas att jag någonsin prickat in tidigare. När de åkt ett tag lät jag mig slumra ett par timmar, gick sedan upp, åt frukost och såg så småningom upploppet. På kvällen kom mamma och hjälpte mig organisera i köket så att allt blev 300% bättre därinne. Sedan bakade vi pizza ihop, och såg Castle på teve på kvällen. Ovanligt bra avsnitt som dessutom slutade i en cliffhanger...

Dagen därpå var jag också ledig, och den spenderades med att vänta på en slangbil då mitt avlopp krånglat. Egentligen hade jag behövt gå ut och handla och fixa andra ärenden, men istället fick jag hålla mig hemma och det resulterade i en ordentlig storstädning. Plus några viktiga samtal. När avloppen sedan var rensade först vid fyratiden hade jag fått massor gjort, utan att lämna lägenheten. 

Tisdagen bestod av Vampire Diaries-maraton och semlor med Anna, hos mig. Det har blivit något av en tradition. Men sedan blev jag medbjuden hem till henne på laxmiddag, vilket också resulterade i kladdkakebak och Vänner-maraton. Kom hem vid nio, toktrött pga mina nya pollenmediciner så jag la mig direkt. Och vaknade sjukt tidigt morgonen därpå. 

Vad gjorde jag då? Jo, jag tog en lång dusch och tvättade håret, åt en stor frukost och lät håret självtorka medan jag såg nyaste avsnittet av Pretty Little Liars (herregud vilken serie-junkie jag är) INNAN jobbet. Det var som att få en stillsam helgmorgon, trots att jag skulle jobba öppningspass senare samma förmiddag. 

Sedan har jag jobbat tors-lör. Med min fina kollega Sofie, som haft semester i nästan två veckor. Vi har världens bästa teamwork, så jobbandet har gått snabbt och smärtfritt. I torsdags var mamma här igen, vi åt middag, tände en massa ljus och såg andra delen av det där spännande Castle-avsnittet. Som om det vore söndag, liksom. På en torsdag!

Solen skiner dessutom hela tiden. Jag har valt att låta dörren stå öppen när jag duschar, så att mitt vanligtvis så mörka duschrum fått bada i solljus. Jag har åkt till jobbet på strålande humör varje dag, och gissar att det har med nyvunnen energi att göra. Energi, utvunnen av ja, att bryta vardagen. Helt enkelt. 




Kommentarer
Skrivet av: Mamma

<3 <3 <3

2015-03-31 @ 21:53:35

Din åsikt här:

Du heter:
Stammis?

Din E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback