Freedom Writers.

Var det någon mer än jag som kollade på film på fyran nu ikväll? Det gjorde jag, och jag kan berätta att jag fått en ny favoritfilm, och jag hade inte ens planerat att se den.

Freedom Writers handlar om Erin Gruwell, en nyutbildad lärarinna som tar sig an en bråkig högstadieklass full av olika kulturer och raser som föraktar varandra. De ha blivit stämplade som "obildbara" och vägrar respektera sin nya, vita lärarinna. Det ungdomarna har gemensamt är att de alla är vana vid våld och skottlossningar och därmed har en tuff attityd gentemot det mesta. Så småningom lyckas Erin nå fram till dem genom sina minst sagt oortodoxa metoder och filmer får en väldigt intressant vändning.



Den här filmen berörde både mig och min mamma väldigt mycket, speciellt då vi i eftertexterna får veta att den är byggd på en sann historia. Erin Gruwell och hennes klass finns alltså på riktigt. Hur häftigt är inte det? Jag tycker absolut att ni ska se den, jag fick mig en ordentlig tankeställare samtidigt som den på något sätt är lite av en feel-good-film. Är ni intresserade av att veta mer om verklighetens Freedom Writers, så har de en egen hemsida
här.

Se den!!

Kommentarer

Din åsikt här:

Du heter:
Stammis?

Din E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback